Soustred se na srdce

Citace o Astrofocusu Soustřeď se na srdce ze skript kurzu Jaroslava Dobeše (tento text doposud není zveřejněn, ale jemu předcházející kapitolu si můžete přečíst zde >> kurz Portrét duše):

"Někteří  lidé mají skutečně dar čistoty srdce takový, že nám ostatním se to zdá neuvěřitelné. Uchovat si jej přes úspěch a slávu, které přišly v mládí, je zázrak.
Komplikovaná fotomontáž by tento zázrak zbytečně schovala. Použil jsem zde opakovaný motiv listu ze stromu osvícení, upravený tak, aby připomínal patrona umění, Ganéšu. Pestrost osobnosti a jejího života v plném rozsahu vyjádřila až mozaika barevných sklíček překrývajícími vždy tvář jednoho Ganéši. Dlouho jsem zde zvažoval použití Ganéšovy Mahaganapati jantry, ale nakonec zvítězil vzletnější list. Bůh se sloní hlavou, Ganéša, patří k nejpopulárnějším mytologickým postavám nejen v hinduismu, ale také v Thajsku. I v japonském klášteře Hokai - ji (Kamakura) má být slavná socha Nanten-Nyoten propojená právě s Ganéšou; stejné propojení se traduje i o antickém Dionýsovi (Bakchus), jehož chrámy ve starém Římě byly předchůdcem dnešních barů a hospod. A tak pamatujte na Ganéšu, až příště půjdete na skleničku, a před vstupem do „chrámu“  ho pozdravte.

Ganéša je oblíbený právě proto, že ač má pochopení pro lidské životy, dokáže doprovodit jednotlivce, kteří si přejí dosáhnout výšin duchovních, až tam, kde si jich všimne jeho otec, Pán jógy a tantry, Šiva. "

Jak se soustředit na srdce ve chvílích, kdy se nám ze starostí točí hlava, si ukážeme v další citaci ze skript kurzu Jaroslava Dobeše Portrét duše:
(tento text doposud není zveřejněn, ale jemu předcházející kapitolu si můžete přečíst zde >> kurz Portrét duše):

"Nikdy si nedělej starosti z toho, co právě teď nemůžeš ovlivnit. Naše představy uvnitř nedodržením této zásady dělají velkou chybu. Situace je málokdy tak vážná, jak vypadá, a starosti před jejím vypuknutí vše zbytečně zveličují, a dopředu tak zbytečně vyčerpávají naše síly, které budeme potřebovat, až vše vypukne. Může za to nedodržení dalšího pravidla perspektivy ve Slepém obraze - pravidla  proporční velikosti. Zatímco umělec ví, že to, co je v dálce, je menší, než to, co je tady, člověk zaměstná mysl starostmi z budoucnosti podle hesla "strach má velké oči". Blížící se problémy tak ve Slepém obraze zaberou největší plochu, což je zcela proti pravidlům perspektivy, a pro psychiku je to často zdrcující náklad. Jak mají proporce vypadat správně, uvidíte na dalším obraze v příští kapitolce. Právě podle tohoto obrazu budeme vytvářet svou Astrofocus perspektivu.

Prozatím si ve svých představách použijte perspektivu starých Egypťanů. Ti měli v perspektivě jasno - Faraón byl vždy největší. Faraónovi nejdůležitější lidi byli rovněž velcí. Ostatní byli malincí a úplně nejmenší byli nepřátelé a cizinci. Držte se toho, až dnes budete malovat představami, pocity a myšlenkami na svůj Slepý obraz. Vy jste faraón svého života, tedy největší, lidi a záležitosti, které máte rádi, dělejte menší, a nepříjemné lidi a nepříjemné cizorodé prvky ve vašem životě malujte na Slepý obraz naprosto malinké. Možná vám dělají velké životní problémy, možná jsou v práci vašimi nadřízenými, ale ve vašem nitru je namalujte maličké jako mravence.